De winnaar van onze Wedstrijd Vergroening 2023

In juni werd de winnaar van de eerste Vergroeningswedstrijd van Groei & Bloei Zeist bekend: het Griftbosje. Het leidde tot veel publiciteit in onder meer de Nieuwsbode (digitaal en in print), zie onder meer https://www.denieuwsbode.nl/nieuws/lokaal/939026/griftbosje-wint-de-wedstrijd-ldquo-vergroening-rdquo-uitgeschreven-door-groei-amp-bloei, maar ook bij organisaties als Samen Duursaam Zeist. Een mooie manier om goed te doen, en onze afdeling wat meer op de kaart te zetten. Hierbij ook dank voor G&B lid Martha die haar eerlijke, objectieve mening gaf bij de beoordeling van de kandidaten!

Waar gaat Griftbosje het geld aan besteden?

De speelbeek

In het Griftbosje is onder andere een speelbeek gemaakt. Op het talud staat hiervoor een waterpomp. Het water uit de pomp loopt via een cementen geul lager in het bosje, tot in twee grindputten (elk van ongeveer 1 m3) Deze speelbeek is een enorme trekpleister voor jonge kinderen uit de wijde omgeving.

De grindputten zijn in de afgelopen 5 jaren echter verzadigd geraakt door blaadjes, takjes, aarde en zand uit het bosje. Omdat het water hierdoor niet goed meer wegloopt, is het nodig om het grind te verversen.

De wens is om met het vrijkomende grind een rotstuintje te maken dat weer andere insecten aantrekt en de biodiversiteit in het bosje zal vergroten:  een mooie en educatieve uitbreiding van het Griftbosje.

De uitvoering

Het plan is om een bak te maken waarin het grind bij elkaar wordt gehouden. De bovenlaag wordt vermengd met tuinaarde. Hierop worden dan verschillende rotsplantjes gezet. Met de bak om het grind komt het tuintje wat hoger te liggen en zal er minder snel doorheen gelopen worden. Zo mogelijk wordt er bij het tuintje een informatie bord geplaatst, zoals we dat ook elders in het bosje hebben gedaan.

Locatie voor het rotstuintje: bij binnenkomst in het Griftbosje vanaf de Griffensteijnselaan gelijk rechts in de hoek. De werkzaamheden worden door vrijwilligers uitgevoerd.

Hoe besteden we de 450 euro van de Vergroeningswedstrijd van Groei & Bloei? Het geld wordt besteed aan hout voor een bak, verf en bevestigingsmateriaal, worteldoek en rotsplantjes.

Juni 2024 gaan we weer langs bij het Griftbosje om te kijken hoe de plannen zijn gerealiseerd.

.