Zeist

Tuinreis 7 en 8 juli 2022 Noord Nederland

Beste Tuinliefhebbers,

Op de laatste ledenvergadering van G&B Zeist kondigden we de 2 daagse tuinreis naar Noord Nederland al aan. We zijn blij dat het programma dat wij toen voorstelden nu in samenspraak met reisbureau Kupers is
samengesteld zodat we het aan u kunnen aanbieden. Het wordt een reis met bijzondere tuinen die voor een deel een heel eigen karakter hebben voor het Noorden van ons land, Groningen, Drenthe en Overijssel. Het volledige programma voegen we hierbij.

We gaan ervan uit dat op onze reisdata het reizen weer verantwoord mogelijk is i.v.m. het coronavirus.
Voor de reis is een minimale groepsgrootte van 20 deelnemers noodzakelijk. Op grond van de deelname aan de excursies van de afgelopen
periode verwachten wij dit aantal te gaan halen. De prijs van euro 295,00 is gebaseerd op deze minimale groepsgrootte. Mocht het aantal deelnemers daar bovenuit komen dan wordt de reis goedkoper en volgt restitutie van
het verschil. De entreegelden voor de tuinen (ca. euro 31,50) zijn niet bij de prijs inbegrepen.

Een aanmeldingsformulier en het complete programma zijn op te vragen via: secretariaatgroeizeist22@gmail.com waarmee u uw deelname tot uiterlijk 11 april kunt opgeven. U moet het aanmeldingsformulier toesturen of e-mailen aan Kupers Tuinreizen. Op basis van de minimale groepsgrootte en de situatie rond het coronavirus wordt dan besloten of de reis definitief doorgaat.

Kupers Tuinreizen regelt verder met u de boeking, de annulerings-voorwaarden en de (aan)betaling op individuele basis. Wij raden u aan om bij uw (eigen)annuleringsverzekering na te gaan hoe de voorwaarden m.b.t.
corona zijn.  Mocht U verdere vragen hebben, dan kunt u zich wenden tot Kupers Tuinreizen, https://www.kuperstuinreizen.nl.

Kijk hierbij alvast het promofilmpje https://youtu.be/xL-Az-ZfX0I

Gerrit Bolhuis
Carla Francissen

Verslag excursie Groei en Bloei Zeist 28 januari 2022

Midden in de winter een bezoek brengen aan een tuin met bloeiende planten, dat is wel heel bijzonder. En als dan ook nog, in een wel zeer sombere periode, de zon schijnt tijdens de rondwandeling dan is het helemaal een feest. Terwijl andere tuinen nog in winterslaap zijn, is het Arboretum Kalmthout al tot leven gekomen met vele winterbloeiers. In de tuin bloeien de toverhazelaars volop: struiken overladen met geurende bloemkes in geel-oranje-rood, als serpentines krullend op kale takken. Met 20 deelnemers uit Zeist werden we opgevangen door onze rondleidster die ons niet alleen veel kon vertellen over de bloei en groei, bloembouw, bestuiving enz. van de Hamamelis en andere planten en bomen, maar ook over hun herkomst, gebruik en rituelen. En dat alles doorspekt met leuke anekdotes. Arboretum Kalmthout beheert de grootste en meest diverse collectie toverhazelaars van het Europese vasteland. De manier waarop de aanplant van 7000 plantensoorten uit de hele wereld gerealiseerd is in dit enorme park van 13,5 hectare is grandioos. Door de ruimte kunnen de toverhazelaars mooi breeduit groeien waardoor ze, zeker met het zonnige weer dat wij troffen, goed tot hun recht komen. En dan die tapijten van winterbloeiende Cyclaampjes! Na de rondleiding gebruikten we de lunch in het onthaalcentrum, brachten een bezoek aan de cadeaushop en het was voor de meesten van ons moeilijk om de verleiding van het aanbod van Hamamelis, bloeiende Cyclaampjes, Helleborus en andere bloeiende planten te weerstaan. Er was nog gelegenheid genoeg om op ons gemak zelfstandig door de tuin te dwalen. Kortom een heel geslaagde dag.

Carla Francissen