Goed doen terwijl je bezig bent met planten. Iets leukers is er niet toch? En er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om dat te doen. Denk aan de tuin- en kamerplanten asiels en sociaal tuinieren.

Wilt u tuin- (of kamer)planten doneren? Uw bijdrage is van harte welkom bij de volgende plantenasiels (deze zijn over het algemeen geopend van 1 april tot 1 november tijdens bepaalde uren, bel vooraf even):

Geopend voor tuin- en kamerplanten Bezoekerscentrum de Boswerf, Prins Bernhardlaan 3, Zeist: Open op woensdagmiddag en zondagmiddag van 14:00-16:00 uur. Tuinplanten staan bij de ingang van het klimaatpaviljoen, kamerplanten links in het bezoekerscentrum.

Het tuinplantenasiel op De Boswerf is in de winter gesloten, maar het kamerplantenasiel binnen in het bezoekerscentrum blijft de winter open tijdens de openingstijden van De Boswerf. Bel even vooraf voor nadere inlichtingen.

De Dieptetuin

Plantenasiel (tuinplanten) in de Dieptetuin.
Adres: Van Tetslaan, Zeist (naast Huize Valckenbosch).
Openingstijden: Van ca 1 april tot 1 november
iedere dag van 8.00 uur tot 16.30 uur en
zondag van 14.00 tot 17.00 uur.

Op zondag zijn vrijwilligers van het Plantenasiel aanwezig tussen 14:00 en 17:00. Op de andere dagen kunt u terecht in het Plantenasiel rechts voor de KATE voor het halen en brengen van tuinplanten.

Moestuinvereniging Eigen Oogst,

Plantenasiel (tuinplanten) bij Moestuinvereniging Eigen Oogst, Boerderijlaantje in Den Dolder, zijweg van de Dolderseweg. Open: elke woensdag- en zondagmiddag van 14:00-16:00 uur.

Kinderboerderij De Brink Zeist

Plantenasiel (tuinplanten) op het terrein van Kinderboerderij De Brink. Adres: Kroostweg 7, 3704 EA Zeist.
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00 uur. Op woensdagmiddag van 15:00-17:00 uur is meestal een vrijwilliger van het Plantenasiel aanwezig.

Op de andere dagen mag u zelf tuinplanten halen en brengen bij de grote Plantenasiel bak. Er is ook een aparte kleine bak voor eetbare planten (kruiden, aardbeien e.d.).

Weggeefwinkel Zeist

Plantenasiel (tuin- en kamerplanten) bij Weggeefwinkel Zeist, Laan van Vollenhove 2191. Let op: Alleen op woensdag vanaf 11:00 tot 15:00 uur voor de weggeefwinkel.

Wat is sociaal tuinieren?

Groepen vrijwilligers knappen de tuinen van ouderen en kwetsbare bewoners op en beplanten de tuinen duurzaam.
De bewoners zijn niet in staat hun tuin bij te houden en verkeren vaak in een sociaal isolement.
Na afloop worden de bewoners gekoppeld aan een vaste vrijwilliger die regelmatig de tuin komt bijhouden.
Op deze manier wordt sociaal isolement doorbroken en worden verwaarloosde tuinen weer groen.
Het is begonnen in 2011 in Amsterdam maar inmiddels is sociaal tuinieren actief in verschillende andere steden.

Nog niet in Zeist. Wie zin heeft om zich aan te melden, kijk op https://sociaaltuinieren.nl/